Newsletter

„Era digitalizării” – De ce digitalizarea este o necesitate în zilele noastre

Istoria ne-a arătat că progresul tehnologic duce la evoluție socială, standarde și speranță de viață ridicate. În prezent, tehnologia digitală este lider în ceea ce privește evoluția tehnologică, impactul acesteia fiind resimțit în toate domeniile economice și sociale.

Chiar dacă opiniile despre beneficiile digitalizării sunt diferite, realitatea dovedește că noile inovații în domeniul tehnologiei digitale duc la progres. Ritmul în care evoluează tehnologia este în continuă creștere, iar oamenii sunt dornici să o îmbrățișeze. Luând în considerare faptul că, în 2019, în întreaga lume, au fost 5.112 miliarde de utilizatori de telefonie mobilă, 4.388 miliarde de utilizatori de internet și 3.484 miliarde de utilizatori sociali activi (Rapoarte Global Digital 2019) cu siguranță, în contextul actual, creșterea prevăzută pentru 2020 este deja depășită.

 Ce este era digitală?

Una dintre cele mai prietenoase definiții este oferită de Dicționarul Collins: „Epoca digitală (sau era informațională) este o perioadă în care cantități mari de informații sunt disponibile pe scară largă pentru mulți oameni, în mare parte prin tehnologia computerului”.

Digitalizarea are un domeniu larg de aplicare, principalele 8 tehnologii fiind:

  • Inteligența artificială (AI) este un termen-cadru pentru tehnologiile „inteligente” care sunt conștiente despre acest fapt și pot învăța din mediile lor cum să asiste sau să contribuie la luarea deciziilor umane. Învățarea automatizată, motoarele de recomandare, chat-urile și recunoașterea imaginilor sunt doar câteva dintre domeniile în care se aplică AI.
  • Realitatea augmentată (AR) este un „ecran” fizic de date sau informații care utilizează informații contextualizate digital, pentru a întări viziunea reală a utilizatorului. Este utilizată pentru vizualizarea datelor, siguranța transportului, experiența clienților și operațiunile de producție.
  • Tehnologia Blockchain este un fel de hartă informațională, în care etapele unui proces sau tranzacțiile sunt înregistrate și confirmate fără a fi nevoie de o autoritate centrală. Este utilizat pentru trasabilitatea lanțului de aprovizionare, procesele financiare, verificarea identității și schimburi valutare digitale.
  • Dronele sunt dispozitive care zboară sau se mișcă, pilotate de la sol și pot fi folosite pentru a colecta o gamă largă de date sau pentru a executa sarcini la distanță, cum ar fi: livrare la distanță, întreținere infrastructură, supraveghere sau captura video la distanță.
  • Internetul obiectelor (IoT) extinde conectivitatea la rețea și permite unei game variate de dispozitive să colecteze, să proceseze și să trimită date înapoi. Este utilizat în domenii precum: urmărirea activelor, contorizarea inteligentă, administrarea flotei și întreținerea predictivă.
  • Robotica este combinația dintre inginerie și informatică, pentru a crea, proiecta și opera dispozitive mecanice, adică roboți. Este utilizat în producția industrială, proceduri medicale, operațiuni de transport și realizarea unor produse.
  • Realitatea virtuală (VR) este o simulare a unei imagini 3D sau a unui mediu în întregul lui, în care utilizatorii pot interacționa într-un mod care transpune realitatea. Este utilizat în marketing, în antrenamente sau cursuri, tururi virtuale, realizarea de prototopuri.
  • Tipărirea 3D este procesul de creare a unui obiect tridimensional prin imprimarea succesivă a straturilor de materiale, unul peste altul, până la formarea unui obiect. Este utilizat în practică pentru a construi diverse obiecte.

Date interesante despre țările UE care utilizează principalele 8 tehnologii esențiale pot fi consultate aici.

De ce digitalizarea este o necesitate în zilele noastre?

Căutând răspunsul la această întrebare, trebuie să avem în vedere, în primul rând, beneficiile pe care le aduce transformarea digitală: versatilitate, automatizare, GPS și mapare, sisteme descentralizate, baze de date mari (conectate la gestionarea activelor, măsurarea riscului financiar, crearea strategiilor de marketing), internetul obiectelor etc.

Unul dintre cele mai concludente exemple de utilitate și eficiență a digitalizării este în sectoarele economice și comerciale.

Epoca digitală a schimbat permanent comportamentul consumatorilor. Magazinul online nu mai este singurul și cel mai important canal de vânzări, clienții achiziționând și pe dispozitive mobile – utilizând “asistentul vocal” – sau prin rețelele de socializare Instagram, Facebook ori Snapchat.

Dezvoltarea rețelelor de socializare are o influență crucială asupra comportamentului consumatorilor. Deși fiecare platformă oferă propriile avantaje pentru consumatori, există încă o relație simbiotică între tehnologiile tradiționale și cele digitale. Utilizatorii își pot extinde experiența TV, utilizând smartphone-ul, pentru a o împărtăși, prin intermediul rețelelor de socializare sau cumpărând produse prezentate într-o reclamă radio pe care o ascultă în prezent. Mai multe informații aici.

În concluzie, chiar dacă, pentru companii și pentru noi toți, transformarea digitală implică costuri, eforturi și riscuri, ea reprezintă un pas crucial pentru a ține pasul cu evoluția tehnologică, la nivel global și pentru a rămâne competitivi.

Investițiile în digitalizare și educația digitală a personalului ar trebui să fie o prioritate majoră a proprietarilor de afaceri, a managerilor și a guvernului. În același timp, tuturor oamenilor ar trebui să li se ofere resurse care să-i ajute să facă față erei digitale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *